Tottelevaisuuskokeet

TOKO-kokeissa arvioidaan koiralle opetettujen tottelevaisuusliikkeiden osaamistasoa sekä koiran ja ohjaajan yhteistyötä. Kilpailuissa kisataan edistymistason mukaan neljässä eri luokassa: alokasluokassa, avoimessa luokassa, voittajaluokassa ja erikoisvoittajaluokassa.

TOKO-harrastuksesta on hyötyä myös arkielämässä, vaikka ei harjoittelisikaan kilpailuihin tähdäten.

Agility

Agility on vauhdikas koiraurheilulaji, jossa koira suorittaa erilaisista esteistä koostuvan radan mahdollisimman nopeasti ja vähin virhepistein.
agility_2

Canicross

Canicross eli koirajuoksu on liikkumista maastossa koiran kanssa. Kilpailuissa juostaan kelloa vastaan. Kilpailumatka on vähintään 2,5 km ja koira kytketään ohjaajaan vetovaljain.

Kilpailuissa on luokat naisille ja miehille, sekä junioreille (14-15v). Myös lasten luokka voidaan järjestää.

Flyball

Flyball on vauhdikas joukkuelaji, jossa kaksi joukkuetta kilpailee toisiaan vastaan. Radalla on hyppyesteitä, sekä laatikko josta koira tassulla painamalla lennättää ulos tennispallon. Koira tuo tennispallon jälleen hyppyesteiden yli ohjaajalle. Joukkueeseen kuulu neljä koirakkoa ja laatikon lataaja, joka lataa laatikon seuraavaa koiraa varten tennispallolla. Radan nopeimmin hyväksytysti suorittanut joukkue pääsee jatkoon.

Kaverikoiratoiminta

Kaverikoiratoiminta on vapaaehtoista toimintaa, jonka tavoitteena on tuoda iloa ja antaa kokemuksia ihmisille, joilla ei ole omaa koiraa. Useimmiten kaverikoirat käyvät erilaisissa laitoksissa sekä kouluissa ja päiväkodeissa.

Koiranäyttelyt

Koiranäyttelyt ovat suosittu harrastus. Näyttelyiden päätarkoitus on palvella jalostusta ja näyttelyissä rotua tunteva tuomari arvostelee esitettävän koiran rodunomaisuuden. Näyttelyt ovat myös sosiaalisia tapahtumia, joihin koiraharrastajat kerääntyvät seuraamaan koiria ja tapaamaan muita harrastajia.

Näyttelyissä koirat jaetaan luokkiin iän ja aikaisemman menestyksen perusteella. Ensin koirat arvostellaan yksitellen jolloin tuomari antaa koirasta laatuarvostelun. Tämän jälkeen koirat laitetaan paremmuusjärjestykseen.

Koiratanssi

Koiratanssi on tottelevaisuutta, aktivointia ja kivaa yhdessäoloa koiran kanssa. Kilpailuissa esitetään muodoltaan ja liikkeiltään vapaa, koiran kanssa musiikin tahdissa tehtävä tottelevaisuusohjelma.

Pelastuskoiratoiminta

raunio_pieni

Pelastuskoiria koulutetaan vaativaan työskentelyyn erilaisissa raunio- ja maasto-olosuhteissa.

Koirien koulutus jakautuu kolmeen lajiin. Rauniokoirakoulutukseen, pelastushakukoulutukseen ja pelastusjälkikoulutukseen.tähtää koirien sijoittamiseen kuntien väestönsuojelu-organisaatioon poikkeusolojen varalle. Maastoetsintäkoulutuksen pääasiallinen tavoite on koirien ja ohjaajien toiminta erillisissä hälytysryhmissä, jotka toimivat viranomaisten apuna etsittäessä kadonneita henkilöitä yhdessä muiden Vapaaehtoisen pelastuspalvelun (Vapepa) organisaatioiden kanssa. Koulutettu pelastuskoira voi pelastaa ihmishenkiä.

Tokoagi

Tokoagi on hyvien tapojen opettamista koirille koirienkielellä. Tokoagia on siis kaikki koirankielinen tokoagihenkinen toiminta. Siinä koiralle annetaan aikaa ja mahdollisuus itse ratkaista käsillä oleva ongelma tai tehtävä.

Tokoagi on kannustavaa tottelevaisuutta, temppujen tekemistä ja agilityä yhdistettynä samaan kilpailuun. Lajissa arvostellaan tekninen osaaminen ja keskinäinen kunnioitus omina taitoinaan jokaisessa osasuorituksessa. Luokkia on viisi: kiertokoulu, alakoulu, yläkoulu, lukio, yliopisto. Jokaisessa luokassa on kuusi toko-osaa, joista suoritetaan neljä ja lisäksi agility-osuus. Kilpailu ei ole jäykkää: saat antaa vartalon puhua ja kannustaa koiraa äänelläsi niin liikkeiden aikana kuin niiden välilläkin.

Rally-toko

Nosework